کدام روسای جمهور از تخت جمشید نماد تمدن ایران بازدید کرده اند؟+ویرایش
در طول تاریخ و بخصوص در دهه های نزدیک به معاصر ما بنای تخت جمشید به نمادی از تاریخ کهن و عظمت سرزمین ایران تبدیل شده است و ناخودآگاه ذهن هر ایرانی را بلافاصله پس از شنیدن نام پارسه منطقه تولد پرسپولیس یا همان تخت جمشید خودمان و یا با دیدن نگاره های سنگی این شهر تافته جدا بافته تاریخ بشریت احساس غرور در دل هر بیننده تراوش خواهد کرد، از همین رو ملت ایران و ایران دوستان واقعی عالم علاقه زیادی دارند بدانند سران مملکت چه احساسی نسبت به این آثار در سراسر این میهن عزیز دارند.
آیت الله خامنه ای به عنوان نخستین رییس جمهوری ایران بودند که در سال 1367 در پی سفر به استان فارس بدو ورود به این استان ابتدا از مجموعه جهانی تخت جمشید بازیدید کردند و پس از آن در دست نوشته ای را درباره این بازدید مرقوم کردند:
هنر، ذوق و استعداد درخشاني را كه از مواد طبيعي بدون كمك ابزار پيشرفته و فقط با همت و قدرت بشري آثاري پديد آورده كه پس از گذشت دهها قرن براي بشر امروزي اعجابانگيز است و سپس در كنار آن سلطه و جبروت ظالمانه را كه از آن سرچشمه جوشان، تخت قدرتي ساخته و بر آن باال رفته و از آن بر كبرياي ظالمانه)...( افزوده و همانطور كه در كتيبهها آمده »يكي فرمانرواي بسياري« شده است. و اين است همان سرگذشت تلخ و سياه مسضعفان تاريخ كه همه جلوههاي والي انساني در آنان ابزاري بوده است در دست و براي سلطهگران. باري سنتهاي تاريخ در اينجا نيز مانند همه جا و هميشه خط ابطال و افنا بر آن قدرتها كشيده اما شط روان ابديت و وجود بشري با همه زيورها و پيرايههايش همچنان جاري و خروشان در زمانه مانده است. اين آثار را بايد گنجينه و ذخيره ارزشمندي بدانيم كه بر آن ميتوان تاريخ را و انسان را و ايران و ايراني را و عملكرد سنتهاي آن را مشاهده كرد و بايد از آنها حراست كنيم. از دستاندركاران حفاظت اين اثر تاريخي تشكر ميكنم.

هاشمی رفسنجانی در بازدیدی که سال 70 از تخت جمشید داشت نظر خود را چنین برداشت کرد:
مشاهده آثار حيرت انگيز تخت جمشيد، احساس غرور ملي قابل توجهي را در انسان ايجاد ميكند. مردم ما با مشاهده اين آثار پي به استعداد و سوابق تمدن كشورشان ميبرند و باور خواهند كرد كه در آينده بتوانند نقش تاريخي خود را بازيابند و مشعل نوراني اسلام را با اين استعداد و مسووليت براي روشن كردن راه ساير ملتها به دست گيرند.

زمانیکه که احمدی نژاد در سال 1386 به فارس سفر کرد روزهای اوج درگیریهای جهانی بود و احمدی نژاد نیز از این فرصت بهترین استفاده را برد و تخت جمشید این اثر عظیم را به رخ جهان کشاند:
ملت ايران در طول تاريخ، قدرتهاي زورگوي زيادي را به زانو درآورده است كه قدرتهاي زورگوي امروز جهان، در برابر آن عددي نيستند. ما از زورگويان و كساني كه فكر ميكنند ميتوانند در برابر پيشرفت ملت ايران بايستند، دعوت ميكنيم كه به خرج ملت ايران، به اين سرزمين سفر كنند و پاسارگاد و تخت جمشيد را ببينند و با عظمت و شكوه ملت ايران آشنا شوند.
احمدينژاد به آثار تاريخي باقيمانده در شهرستان پاسارگاد اشاره كرد و گفت: اگر سنگهاي باقيمانده از 25 قرن پيش، اجازه مييافتند، خاطرات خود را بيان مي كردند و مي گفتند که چه قدرتهای با عظمتی در این خطه متمرکز شده و قرن ها در بخش بزرگی از جهان حکومت کرده اند.

در سفر اخیر حسن روحانی به فارس او نیز با اندر احوالات دیدگاه خویش به بیان تمجید از تخت جمشید نماد تمدن ایران اینگونه پرداخت:
پیام تخت جمشید، "ما می توانیم " است. ملت بزرگ ایران می تواند هر کار بزرگی را انجام دهد. براستی که تاریخ گواه خوبی برای مردم ما وخدمات بزرگ آنها به میراث بشری است. رئیس جمهور پیام این آثار را ، پیام اعتماد خواندند. درنظام ارزشی و اعتقادی خصوصا نظام دینی ما،هراثر و بنایی تاریخی،حامل پیام اعتماد گذشتگان ما به نسل هایی است که از پی هم می آیند و می روند.تخت جمشید هم حامل بزرگترین پیام تاریخ است.پیامی که گواهی می دهد مردمانی که این بنای باشکوه را ساخته اند "نسلهایشان هم می توانند"می توانند هم بسازند "می توانند حفظ کنند "می توانند مانع از نابودی آثار و بناها شوند"
